Pět hlavních otázek okolo 737 MAX. Nabízíme odpovědi. (aktualizováno 14.3. 09:30)

  • 11.03.2019 11:15

Regulátoři prakticky na celém světě v úterý zakázali lety Boeingů 737 Max 8 a Max 9. Naopak americký a kanadský regulátor trvá na tom, že letadlo je bezpečné a není důvod je uzemnit. Totéž opakuje i Boeing, který tvrdí, že vše je v pořádku. Většina z asi 370 letadel 737 MAX je tedy na zemi a je otázka, kdy se vrátí do vzduchu. A jaké bude mít tato situace dopady na Boeing Co.

Okolo 737 MAX vyvstává pět zásadních otázek, na které se zde pokusíme nabídnout odpověď.

Proč jsou regulátoři rozdělení ve svém pohledu na uzemnění letadel?

Regulátoři prakticky na celém světě (kromě USA a Kanady) vyjádřili pochybnosti, zda jsou letadla bezpečná. Zdrojem pochybností jsou dvě krátce po sobě jdoucí katastrofy 737 MAX, které navíc vypadají velmi podobně. Jedná se zjevně o velmi neobvyklou situaci v moderním letectví. Úřady proto chtějí vidět důkaz, že letadla jsou bezpečná předtím, než je znovu pustí do vzduchu.

Naopak americký a kanadský regulátor trvá na tom, že letadla jsou bezpečná a není důvod pro jejich uzemnění. Uvádí, že nelze uzemnit letadla, pokud neexistují důkazy o tom, že jsou nebezpečná. Vyšetřování katastrofy Lion Air ještě nebylo dokončeno a vyšetřování katastrofy ET302 teprve začalo. Nejsou ani důkazy, že obě katastrofy spolu souvisí.

14.3.: K novému vývoji došlo ve středu, když kanadská vláda rozhodla uzavřít vzdušný prostor pro MAX 8 a MAX 9, a to na základě porady s odborníky. Ti totiž rozborem satelitních dat z letu ET302 shledali podobnost (náhlé změny výšky) mezi katastrofou Lion Air a ET302, což dokládá, že obě katastrofy spolu s vysokou pravděpodobností souvisí. Air Canada provozuje 24 letadel MAX, další mají ve flotile WestJet a Sunwing Airlines.

Tím se FAA dostal se svým postojem, že letadlo je bezpečné, dokud nebude dokázán opak, do ostré izolace. Navíc v USA stoupala vlna odporu proti letům 737 MAX. Situaci rozsekl prezident Trump, který ve středu vydal „nouzovou direktivu“ a nařídil FAA letadla 737 MAX uzemnit. Ve svém zdůvodnění uvedl, že pro něj je prioritní otázka bezpečnosti cestujících.

American Airlines (24 letadel MAX), Southwest Airlines (34) a United Airlines (14) dohromady provozují celkem 72 Boeingů 737 MAX, které uskuteční asi 275 letů denně.

Jak dlouho budou letadla uzemněna?

Pokud budou data ze záznamníků ET302 „čitelná“, pak pomohou vyjasnit, zda podobnost říjnové katastrofy Lion Air a ET302 je čistě náhodná nebo se jedná o podobný problém. Hlavním podezřelým bude software MCAS, který mohl zasáhnout do řízení a přispět ke katastrofě. 

Jak dlouho bude trvat úprava řízení letadla?

Boeing spolu s FAA pracují na základě direktivy ze 7. listopadu (po katastrofě Lion Air) na úpravě softwaru podporujícího řízení letadla. Boeing v úterý oznámil, že úprava bude hotova během několika týdnů. V novém uspořádání bude MCAS získávat údaj ze dvou čidel místo jednoho. Boeing však neupřesnil, zda „hotova“ znamená připravena k certifikaci FAA či zda certifikace již probíhá. Tvrdí, že úprava u leteckých společností si vyžádá asi hodinový zásah do letadla.

Lze tedy odhadnout, že pokud vyšetřování katastrofy ET302 nepřinese nové poznatky, letadla zůstanou na zemi přinejmenším do dubna.

 

Dostala se automatika příliš daleko?

To je názor, se kterým v úterý přišel mimo jiné i president Trump. A jde o téma, které se v odborných kruzích probírá přinejmenším od zrodu A320. Na rozdíl od A320, který od svého zrodu používá pokročilé automatizace a systém „fly-by-wire”, se 737 rodil v 60. letech a od té doby zůstal veskrze klasickým letadlem. Kvůli montáži větších a výkonnějších motorů a posunutí těžiště byl do v podstatě klasického řízení MAXe implementován software MCAS, který má snížit riziko, že se letoun dostane při nízké rychlosti na příliš velké úhly náběhu. Na to má systém reagovat potlačením letadla a odvrátit jeho pád. V tomto případě mohl MCAS naopak pád přivodit (což musí dokázat vyšetřování). Je prokázaným faktem, že piloti se o této změně v chování letadla dozvěděli teprve po katastrofě Lion Air.

Názor, že automatika zašla příliš daleko, sice nemusí být obecně platný, ale v tomto konkrétním případě platný je. Je také možné, že modifikace 737 zašly příliš daleko a nepovedlo se naroubovat pokročilé prvky automatického řízení na klasické řízení předchozích generací 737. Prostě vzniklo něco, co má daleko k automatizaci A320, ale zároveň k jednoduchosti 737.

 

Jaké budou dopady na Boeing Co.?

Pouze za dva první dny po katastrofě ET302 propadla kapitalizace Boeingu o 26 mld. USD. Jedná se o mimořádnou ztrátu hodnoty společnosti. Kapitalizace klesla o více než 6 %, čímž ztráta překonala 5% propad po teroristickém útoku 11. září. Dopad je masivní. Kromě ztráty hodnoty je zde také nezanedbatelný faktor ztráty reputace.

Analytici odhadují, že pokud uzemnění 737 MAX bude trvat dva měsíce, přijde Boeing na 5 mld. USD, tj. 5 % výnosů roku  2018. V tomto roce se odhadují výnosy programu 737 na 32 mld. USD, takže finanční ztrátu Boeing absorbuje bez větších problémů. Z provozního hlediska je větším problémem, že firma nemůže věnovat tolik pozornosti komerčnímu startu 777X, připravovanému NMA a integraci Embraeru. Poptávka po 777X je už i tak pro Boeing zklamáním.  

Na druhou stranu je mimořádně nepravděpodobné, že by (jakýkoliv) výsledek šetření mohl způsobit masové rušení objednávek 737, a to vzhledem k vysokému převisu poptávky po letadlech této kategorie. Oba výrobci jsou již v této kategorii dávno vyprodáni, a to na leta dopředu. (Foto: Reuters,  the Star, planes.cz)  

 


 

Autor: Michalc


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Jenda42 - nepřihlášený host (...228.13...)
17.03.2019 19:46
Co by se delo kdyby to ignorovali?

Co by se delo, kdyby SW leteli do Prahy? Nepovolili by jim vstup do vzdusneho prostoru. No a co?
To by na ne ti Bulhari poslali migy nebo neco ze zeme?
Docela by me zajimalo, co by se tak ciste teoreticky mohlo dit?
A jake sankce vuci SW by (teda asi) nasledovali?

AnynoMax - nepřihlášený host (...30.64...)
15.03.2019 15:07
Smartwings

To se ale opet dostavame k me puvodni otazce: Co tam ta letadla v tu dobu vubec delala? Uz se mi v tom nechce hrabat, neb je mi z toho nejak divne u zaludku a zacinam mit pochyb o profesionalite QS. Ale at si kazdy udela obrazek sam:

cca 17:30UTC - Easa vydava zakaz 737max nad Evropou
18:00UTC - Pani Dufkova nam oznamuje: "Společnost Smartwings přijala rozhodnutí pozastavit provoz letadel Boeing 737 MAX 8 s okamžitou platností".
19:00UTC - AD nabyva ucinosti. Ve vzduchu kolem Evropy uz je (podle FR24) jenom 7 maxu. Jedno Norwegian, dve FlyDubai a 4(!) Smartwings
20:30UTC - Vsichni krome Smartwings uz pristali. Jeden chytrolet leti na Kanary, druhy do TelAvivu, treti to stocil na vyhlidkovy let severni afriky a ctvrty stale miri do Prahy
22:30UTC - Posledni zbloudila dve Smartwings konecne pristavaji (po ponekud dlouhem a trapnem "nikdo nas nechce" krouzeni). 4:30 hodin po "okamzitem pozastaveni".

Co ta letadla delala v techto casech, se muzete podivat na FR:
https://www.flightradar24.com/data/flights/qs4160#1fc76ab3
https://www.flightradar24.com/data/flights/qs1201#1fc767d2

MK. (...192.13...)
14.03.2019 22:29

No vzhledem k tomu, ze meli nad dohled bulharske zdi IST, tak jejich rozhodnuti chapu, ze se nasledne nevesli do normalniho provozu, je holt smula.

U toho druheho letu je ten postup dost suboptimalni.

Postup si muzeme zrekapitulovat v primo ve zpravickach a clancich, do kterych jsem taky sahal :-)

AnynoMax - nepřihlášený host (...30.64...)
14.03.2019 20:25
Smartwings

@MK .. myslim ze ve chvili kdy EASA vydala AD to mohli otocit zpet, nebo vyjednat pristani v Ankare a za dve hodky by si davali vychlazene pivko na baru (jako TUI). V 19:00UTC (kdy zakaz nabyl platnost) byli uz nad tureckem, nicmene pokracovali dal po normalni trase az na bulharskou zed (20:30). Nakonec pristali 22:30. Viz: https://www.flightradar24.com/data/flights/qs1201#1fc767d2 To druhe letadlo co letelo (puvodne tusim z Kapverd do Prahy) na Maltu prokazuje stejne symptomy "nepochopeni" AD.

Jeste je dobre podotknout ze lavinu pozastaveni letu maxu tak nejak spustili "radoby odbornici" z Ciny, ktera maxy zakazala jako prvni ;-)

Ja bych se tady Smartwings moc nezastaval, cela ta situace byla jenom dusledkem jejich chytraceni. Jestli nespravne pochopili AD, tak je to o to horsi. Chudaci cestujici.

MK. (...113.228...)
14.03.2019 18:09

No myslim, ze je zcela zrejme, ze to zapichli ve spravne zemi. Nebo mas za to, ze to meli zapichnout v Iranu? :-)

Jinak EASA jenom nasledovala prikladu svych velkych clenu, nikoliv "radoby odborniku". MAXy TUI taky nedoletely do UK.

Co se tyce FAA - vzhledem k tomu, ze vetsina letu byla vnitrostatnich, tak se k tomu mohli postavit jinak. Navic ... pokud jim do rizeni mluvi Donik, tak ja bych radeji bral ten konzervativni pristup EASA. Citim se tak ponekud bezpecneji.

AnynoMax - nepřihlášený host (...30.64...)
14.03.2019 16:43
Smartwings

Diky za odpovedi. Bylo videt jak let z dubaje narazil na Bulharsko a pak nastal chaos. Nicmene toho jsem se trochu bal, ze chytra kridla se snazila prechytracit EASA ;-) Neznam zneni te AD, ale z tiskovky mi to prijde docela jasne https://www.easa.europa.eu/newsroom-and-events/news/easa-suspends-all-boeing-737-max-operations-europe . Myslim ze v zajmu bezpecnosti i pohodli cestujicich to proste meli po te hodine letu nekde zapichnout nebo se vratit tak, jako to udelali vsichni ostatni, a ne 2 hodiny saskovat se stovkama lidi nekde nad morem. Proc ale EASA nedovolila tem letadlum doletet do cile (jako to udelali v US), mi taky hlava nebere :(

Jeffer (...0.231...)
14.03.2019 13:17
TVS na ceste

Zástupca ÚCL sa včera večer na ČT24 tváril, že s doletením do Prahy nemal ÚCL problém, ale že niektoré iné národné úrady zobrali nariadenie EASA príliš tvrdo (vraj nebolo úplne jednoznačné, ako sa má postupovať) a zakázali vstup do svojho vzdušného priestoru. Takže do Prahy mohli, ale nemali kadiaľ.

Spotterr - nepřihlášený host (...232.64...)
14.03.2019 12:05

TVS MAXi odstartovali před vydáním zákazu. Je stupidita od EASY, že nenechali letadla ve vzduchu doletět do destinace. FAA to tak udělala.
EASA dva dny čekala a pak jako reakci na hysterii různých rádoby odborníků MAXi uzemnila a to bez jakýchkoliv nových dukazů od vyšetřovatelů.
Vše se svádí na letadlo, ale co posádky? Není zarážející, že se nehody stali dvěma společnostem s ne moc dobrým safety recordem? Po celém světe létá cca 370 MAXů a jenom zrovna Lion air a Etiopian měli takové technické problémy? To je až moc velká náhoda...

AnonyMax - nepřihlášený host (...30.64...)
13.03.2019 22:32
Smartwings

Diky za clanek. Osobne jsem si myslel, ze histerie kolem maxu je trochu prehnana, ale ted uz se ty problemy asi nedaji moc ignorovat.

Nicmene na PPRune neuniklo, ze Smartwings jsou nekolik hodin po zakazu porad ve vzduchu a mireji do Prahy. Je tu nekdo od nich? Docela rad bych vedel co je vedlo k tomu, ze s letadly pristali (po nekolilka hodinach bezcilneho krouzeni, resp. vyhlidkovemu letu pres afriku) az po 3 hodinach po uzemneni? Kdybych byl skarohlid nebo pravnik, klidne bych to mohl oznacit jako obecni ohrozeni ;-) Kazdopadne, to po osme vecer byly jedine 38M kolem evropy ve vzduchu.

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace