Dne 21. prosince uplynulo 30 let od prvního letu Antonova An-225 Mrija (Sen), největšího soudobého letadla na světě. Letadlo bylo vyvinuto na bázi čtyřmotorového An-124 Ruslan mj. zesílením podvozku, zvětšením rozpětí na 88,4 m a vybaveno šesti motory Ivčenko-Progres D-18 s tahem 136 t. Letadlo bylo primárně vyvinuto pro přepravu raketoplánu Buran a části nosné rakety Eněrgija nebo nosiče Proton. Mrija měla také nahradit zastaralý Mjasiščev VM-T. Podle konstrukční kanceláře Antonov byl vývoj letadla dokončen během pouhých 3,5 roku.
S Buranem na hřbetě letěl An-225 poprvé 3. 5. 1989, ale zrušení projektu kosmického raketoplánu vyvolalo otazníky kolem smyslu existence tohoto letadla, a to navíc v době kolapsu sovětské ekonomiky. An-225 (UR-82060) dostal svou šanci v komerční nákladní dopravě a po sedmi letech přestaveb vzlétl k novým testovacím letům 7. 5. 2001 v Kyjevě a 23. 5. 2001 pak získal v Rusku certifikát letové způsobilosti. Antonov Airlines, který provozuje jediný exemplář, uvádí, že letoun překonal během jediného letu 124 světových rekordů, a to včetně přepravy nákladu o hmotnosti 253,8 t ve výšce 10 570 m. Maximální vzletová hmotnost An-225 je udávána 640 t. Pokud jde o rozpětí, pak pouze dvě letadla dosahují většího rozpětí, a to Hughes H-4 Hercules (letící pouze jedenkrát v roce 1947) a nově vyvíjený Stratolaunch, který má rozpětí 117,3 m, a který je rovněž vyvíjen pro přepravu kosmických prostředků. Nosič Stratolaunch má stejně jako Mrija šest motorů (Pratt & Whitney PW4000), a přestože je svými konstruktéry označován za největší letoun světa, pokud jde o délku, je An-225 delší a přepraví také o takřka 30 t více nákladu než Stratolaunch.
Dne 30. 8. 2016 podepsala konstrukční kancelář Antonov smlouvu o spolupráci s čínskou společností Aerospace Industry Corporation of China (AICC) o dokončení druhého letounu, který měl být postaven z velké části z dílů, které Antonov ještě má, neboť se původně počítalo s konstrukcí dvou letadel. Nicméně nezdá se, že by se tato smlouva naplňovala. U nás se An-225 (CCCP-82060) s raketoplánem Buran na hřbetě objevil na cestě z International Paris Airshow v roce 1989, kdy musel přistát v Praze údajně pro závadu v hydraulice. V září se pak Mrija účastnila Leteckého dne s Květy v Ostravě. Pěkné video z nasazení An-225 v Bolívii je možno najít zde. (Foto: Antonov, planes.cz)
136t tah ma vsetkych 6 motorov cca...to viac menej sedi
1334 kN
U stavajici verze D-18T3M 23.430 ~~ 229 kN
Tah 136 t ?
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Udaj tahu je spravne pro D-18T, podle Motor Sich