Ruské letecké společnosti trpí chronickým nedostatkem kvalifikovaných pilotů. Od roku 2016 odešlo z Ruska asi 300 kapitánů dopravních letadel a na 100 instruktorů. Většina z nich zamířila do Číny, Indie a Vietnamu. Dalších 400 kvalifikovaných pilotů je nyní v procesu přechodu k cizím leteckým společnostem. Pro ilustraci, pouze v Číně počet pilotů v roce 2016 vzrostl o 2300. Podle prognózy firmy Boeing bude přitom Čína potřebovat v nejbližších 20 letech asi 5500 nových pilotů každý rok. Počet pilotů má v roce 2035 dosáhnout 111 000. Ruské letecké společnosti sice přes odpor odborářů prosadili možnost najímat piloty v zahraničí, ale jejich počet je omezen na 200 za rok, což zdaleka nestačí kompenzovat úbytky. Např. u Aeroflotu v současné době slouží 21 zahraničních pilotů, z toho 18 českých. Kvóta zahraničních pilotů je pro Aeroflot stanovena na 80 pilotů. Generální ředitel Aeroflotu počátkem června konstatoval, že za poslední období Aeroflot zvyšoval mzdy již pětkrát a další možnosti jsou vyčerpány. Podle jeho slov činí měšíční mzda pilota od 320 tis. do 350 tis. RUB, kapitána kolem 470 tis. RUB a instruktora přes 500 tis. RUB. Nutno připomenout, že v Rusku je rovná daň ze mzdy 13%, přičemž se nestrhávají odvody na sociální a zdravotní pojištění. Aeroflot také žádá zvýšit kvótu zahraničních pilotů z 80 na 120 a usiluje přilákat další kvalifikované piloty. Podobná situace je i u dalších ruských leteckých společností. Nejnověji VIM-Avia byla nucena zrušit řadu letů kontrahovaných na letní turistickou sezónu poté, co od ní odešlo 12 kapitánů.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém