Letiště Praha 5. dubna 2017 oficiálně zahájilo oslavy 80. výročí a představilo vizi dlouhodobého rozvoje.
Jako připomínka prvního oficiálního letu na ruzyňské letiště se uskutečnil speciální let ve spolurpáci s Českými aeroliniemi. Airbus A319 Českých aerolinií s imatrikulací OK-NEM vyrazil krátce po osmé hodině na speciální let OK 80 směr Piešťany. Let po našem území doprovodily Gripeny České armády. Po přivítání a prohlídce vojenského historického muzea v Piešťanech let pokračoval v původní trase jako OK 1937. Plánovaný průlet nad další zastávkou tehdejšího prvního letu, letištěm v Otrokovicích, nebylo možné uskutečnit a let pokračoval do Brna. Odsud pak pod číslem OK 2017 pokračoval do Prahy-Ruzyně.
Ruzyňské letiště bylo založeno na Dlouhé míli v roce 1937 a v té době mělo rozlohu 108 hektarů a kapacitu 250 tisíc odbavených cestujících ročně. Hned v následujícím roce byla vybudována pevná vzletová a přistávací dráha 13/31, tehdy měla délku 1000 m. K dalším milníkům patří výstavba nového terminálu (nyní T1) v šedesátých letech, a letiště brzy dosáhlo kapacity 2,3 milionu cestujících.
V roce 2016 již při rozloze 1000 hektarů odbavilo více než 13 milionů cestujících. Podle aktuálních odhadů má počet cestujících za příštích 20 let růst o více než 3 procenta ročně. Letiště proto připravuje růst ve třech hlavních oblastech. Pro rostoucí počty letů má připravenu a schválenu studii EIA ke stavbě paralelní dráhy. Současný harmonogram předpokládá uvedení do provozu kolem roku 2025.
Pro odbavení cestujících je připraveno postupné rozšiřování terminálu 2 až do podoby uvedené na následujícím obrázku. Cílový stav by znamenal 75 stání pro letadla (o polovinu více než nyní) a kapacitu 21 milionů cestujících ročně, 7 odbavovacích ostrovů se 168 pracovišti a centrální bezpečnostní kontrolu s propustností 5500 osob za hodinu. Investice do těchto dvou staveb představují odhadem 27 miliard korun. Již letos byly zahájeny úpravy, které povedou ke zvýšení kapacity na 17 milionů cestujících do roku 2020.
V prostoru mezi terminály se má do budoucna postupně změnit dopravní napojení letiště a uspořádání prostoru bude zahrnovat více prostorů pro pěší. Příjezd pro automobily má být zjednodušen a větší kapacitě terminálu bude odpovídat i počet parkovacích míst.
Letiště Praha má dlouhodobě příznivý vztah k leteckým fanouškům. Díky tomu je možné letadla fotografovat přes otvory pro objektivy i sledovat z valů za perimetrem letiště. Součástí rozvoje letiště budou postupně i vylepšení a rozšíření těchto pozorovacích míst a dalších možností pro fanoušky.
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém