New York za čtyřku

Zpáteční letenka z Mnichova do New Yorku za 4 433,-Kč včetně všech poplatků. To je cena, za kterou jsem na začátku jara 2009 opravdu koupil zpáteční letenku z Mnichova do New Yorku. Tip jsem získal, když jsem pročítal chat na planes.cz. Cena nakonec byla dvojnásobná, ale to jenom proto, že jsem koupil ještě jednu letenku pro svou přítelkyni.

Na australském internetovém portálu www.expedia.com.au byla nabídka na levné lety z Mnichova nebo Berlína do New Yorku v červnovém termínu 2009 s americkou leteckou společností Northwest Airlines, provozované nizozemskou KLM přes Amsterdam. Při hledání vhodného termínu s pobytem v New Yorku na 4 noci v druhé půlce června jsem samozřejmě nacházel pouze letenky, které, jak bývá pravidlem, nebyly absolutně cenově zajímavé. Všechny ceny byly uváděné v australských dolarech, tzn. že při kurzu 1 AU$ = cca 14,-Kč se většina letenek pohybovala okolo 1.000 AU$ a výše, a za takovouto cenu v přepočtu na koruny se dá běžně koupit letenka do New Yorku z Prahy. Prioritou při hledání byla zmíněná levná cena s odletem z Mnichova, vyhovující datum odletu a příletu, rozumné časy odletů a příletů a samozřejmě stejně levná cena letenky i pro přítelkyni. Termín odletu jsem hledal ke konci avizované akce z důvodu vyřízení biometrického pasu a dalších důležitých věcí včetně ubytování apod. Asi po dvouhodinovém hledání jsem opravdu našel dvě zpáteční letenky vč. poplatků za 597,20 AU$. Jedna letenka stála 116 AU$, druhá také 116 AU$ a poplatky vyšly na 365,20 AU$. Ihned jsem je zaknihoval a zaplatil přes Visa kartu. Během pár okamžiků mně přišly potvrzené rezervace na email. Po zaplacení a potvrzení letenek jsem pro zajímavost vstoupil na internetové stránky www.expedia.com.au znovu, jako bych je chtěl opět koupit ve stejných termínech, abych se přesvědčil, za kolik měistejné letenky budou nabídnuty pár minut po mém zaknihování. Tentokrát už byly na stejné termíny příletů a odletů za čtyřnásobnou cenu, než jsem je koupil cca před pěti minutami.

Termín odletu byl 24.06.2009 z Mnichova do Amsterdamu ve 14:35 – 16:15 let číslo KL1796 a následně odlet z Amsterdamu do New Yorku na letiště JFK 18:20 – 20:10 let číslo KL643. Zpáteční termín odletu byl 28.06.2009 s odletem z New Yorku z letiště Newark do Amsterdamu 16:20 – 06:00 let číslo NW792 a následně odlet z Amsterdamu do Mnichova 09:35 – 11:00 let číslo KL1793. Při výběru mezi odletem z Mnichova nebo Berlína jsme preferovali Mnichov, protože jsme toto letiště už několikrát využili na transatlantických letech a také proto, že mám na kraji Mnichova směrem k letišti část příbuzenstva a parkování auta mám tím pádem zdarma. Cestou z Prahy do Mnichova se dnes jede celou dobu po dálnici a při svižnějším tempu jízdy se dá tato cesta ujet za tři hodiny.

Po příjezdu na letiště kolem poledne jsme vyhledali informační tabuli s odlety, abychom zjistili místo odbavení a číslo vstupu do letadla, které bylo D11. Při každém odbavení žádám& o místa u okna; ani tentokrát jsem neudělal výjimku a povedlo se. Odlet do Amsterdamu, který byl plánovaný na 14:35, se zdrželasi o 10 minut, protože letadlo Fokker 100 dorolovalo k rukávu ve 14:05. Po vzletu začala příjemná část letu, když letušky začaly roznášet jídlo a pití. Asi tomu nebudu říkat jídlo, protože šlo pouze o slané nebo sladké sušenky, vodu nebo džus a kávu nebo čaj. V Mnichově hustě pršelo, ještě před přistáním v Amsterdamu začaly mraky nad Německem postupně mizet a na Schipholu bylo jasné počasí. Jaké jsme měli zpoždění, o tolik dřív jsme i přistáli. Trochu mě udivily přistavené železné jednoduché schůdky při výstupu z letadla, ale na výšku Fokkera 100 bych možná i seskočil bez schůdků :-)

Času na odlet do New Yorku bylo dost, a proto jsme nejdříve zjistili, odkud nám to letí. Protože jsme byli odbaveni již z Mnichova, zašli jsme si koupit něco malého do žaludku. Asi hodinu před plánovaným odletem z rukávu F2 jsme se dostavili k tomuto nástupu, kde již byla dlouhá fronta lidí, a nastupovali dvěma rukávy do horního nebo dolního patra Boeingu 747-400 společnosti KLM s označením PH-BFT.

Místa k sezení jsme měli opět u okna v přední dolní části letadla, 15A a 15B. Odlet z letiště se opět trochu opozdil z důvodu, že jsme rolovali na vzdálenou dráhu 36L, odkud jsme odlétali. Krátce po vzletu jsme dostali každý dvě kartičky k vyplnění ke vstupu do USA a následně večeři. Během celého letu byla průběžně roznášena voda, džus, víno, pivo, káva, čaj atd. V druhé polovině letu každý dostal ještě zmrzlinu. Bohužel KLM nemá v těchto letadlech v sedačkách soukromé obrazovky, a když máte špatný výhled na obrazovku v uličce na stropě, můžete tak akorát poslouchat hudbu ze sluchátek, nemluvě o tom, že si oproti Emirates, která obrazovky v sedačkách má, nemůžete vybírat svobodně z nabídky filmů nebo dokumentů. Rozhodně ale můžu pochválit příjemnou posádku letadla, což dnes už také není pravidlem, a velice příjemný materiál deky na přikrytí pro každého cestujícího.

Plánované přistání se opět trochu opozdilo z neznámých důvodů, protože jsme okolo letiště kroužili asi 20 minut a před půl devátou večer jsme přistáli na dráze 4L letiště JFK. Po přistání jsme zajeli na odstavnou plochu a čekali dalších 15 minut na uvolnění stojánky, kterou okupovalo jiné letadlo. Po připojení rukávu k letadlu bylo vypravení lidí tentokrát až nečekaně rychlé.

Zpátky domů jsme odlétali z New Yorku z letiště Newark, kam se nejlépe dostanete z centra Manhattanu ze 42. ulice, kde je hlavní autobusové nádraží. Autobus jezdí ve dvacetiminutových intervalech, projede Lincoln tunelem do New Jersey a za půl hodiny je na letišti Newark. Nejdříve staví na terminálu A, odkud létají různé letecké společnosti pouze po USA, potom staví na terminálu B, tam jsme vystupovali my, a odtud se létá do celého světa.

Nakonec zastavuje na terminálu C, který je určen pro cestující, kteří letí kamkoliv pouze s leteckou společností Continental Airlines. Terminál B, odkud jsme letěli do Amsterdamu, je dvoupatrový, v přízemí se odbavuje a o patro níže jsou různé restaurace a vstupy do dalších kulatých čekacích hal, odkud jsou už konkrétní vstupy do letadel. Při průchodu přes bezpečnostní bránu si musí každý člověk navíc zouvat boty a projít bezpečnostním rámem bos. Při čekání na vstup do letadla se dají pořídit krásné fotky přistávajících, vzlétajících a rolujících letadel. Zároveň se dalo pozorovat odbavování našeho letadla Boeing 767-332/ER Delta Air Lines s označením N197DN.

Tato linka neletěla pouze do Amsterdamu, ale pokračovala dále do indického města Bombay, proto v letadle bylo zastoupeno i hodně indických občanů, kteří z Amsterdamu pokračovali dále do Indie. Pěkný pohled byl i na cargo stojánky, kde stálo několik letadel MD11 společnosti FedEx. Při bočním pohledu na rukávy k letadlům je poznat, že toto letiště už nějakou dobu funguje a neškodilo by občas něco opravit nebo natřít.

Po nástupu do letadla rukávem číslo 42 jsme rolovali na dráhu 22R a po vzletu jsme se otáčeli vpravo, až jsme pod námi krásně viděli celé letiště Newark a Manhattan. Dále jsme pokračovali přes Boston a Londýn do Amsterdamu. Bohužel i v tomto letadle byly společné obrazovky pro sledování filmů, ale tentokrát to ani moc nevadilo, protože jsme letěli přes noc a i já jsem před sledováním filmů upřednostnil spánek. Přibližně nad Bostonem jsme dostali bohatou večeři a během celého letu jsme opět dostávali vodu nebo džus.

Hodinu a půl před ranním příletem dostal každý snídani – buchta, banán a káva nebo čaj. Při přistání kolem šesté hodiny ráno na letišti Schiphol byla velká mlha a proto jsem ani nezaregistroval, na jakou dráhu jsme přistáli. Po přistání jsme opět vyhledali vstup D82, ze kterého jsme měli odlet do Mnichova, a protože jsme měli spoustu času, vyhlídli jsme si pohodlné sedačky a ještě na pár minut usnuli. V 9:05 jsme měli očekávaný nástup do letadla, a proto jsme krátce před devátou hodinou přišli k nástupnímu rukávu a vyčkali ve frontě. Tentokrát jsme letěli do Mnichova letadlem Boeing 737-400 a opět se zpožděním asi 15 minut, které jsme ale dohnali při letu.

Pro odlet jsme použili dráhu 18L. Během rána se vyjasnila obloha, takže jsme si vzlet pěkně užili a na cestě jsme pod námi viděli město i letiště Frankfurt nad Mohanem. Občerstvení bylo stejné jako při letu do Amsterdamu a cesta ubíhala velice rychle. V Mnichově jsme přistáli na dráhu 26R a za jasného počasí dorolovali k výstupní bráně.

Krásně jsme si výlet v New Yorku užili a já navíc i všechny lety, což se o mé přítelkyni, která dlouhé lety zrovna nevyhledává, říct nedá. Nejenže jsme utratili směšné peníze za letenky, ale navíc jsem si připsal i několik tisíc bodů do programu OK Plus. Proč létat draze za patnáct, když to jde levně za čtyři…

Autor: Dušan Veleba



Související kategorie

Komentáře



Kulich - nepřihlášený host
05.09.2009 00:34
Brussel - NY-JFK - 6100

Já jsem se zrovna vrátil z podobně levného letu do NY-JFK. V akci jsem si koupil letenku u AirFrance z Brusselu do NY, s tím, že první část cesty z Brusselu do Paříže se absolvovala v první třídě TGV - to vše za 6100Kč. Plus do Brusselu z Prahy i s báglem za necelých 1000Kč. Takže celá cesta Praha - NY vyšla na nějákých 7000Kč a proletěl/projel jsem se A320, TGV, B777-300 a B777-200. AirFrance jsem si nemohl vynachválit - obrazovky v každém sedadle s vlastním vyběrem filmů, hudby, her a také fajnovkou - pohledu z kamery z pod čumáku letadla (bohužel na nejzajmavější část letu - přistání a start vypínali všechny personální fce a všem zapli mapu). Jídlo taky výborné - vypadalo mnohem líp, než zde vyfocené od KLM :-)

Jiri Spinar - nepřihlášený host
29.07.2009 18:26
Spojeni na EWR

Jen pro upresneni. PATH jede jen na Newark Penn Station za 1.75$ (s rychlym prestupem), kde se musi prestoupit na NJ transit BUS, ktery jede na letiste cca 20 minut za 1.35$. Nejpohodlnejsi je cesta vlakem NJ Transit z Penn Station (mezi 31st a 33th ulicema). Jizdenka primo stoji 15$, lepsi je koupit jizdenku do Elizabeth (nasledujici zastavka) za $5.50 a na letisti primo koupit pruchod gatem za $5.50, nebo projit bez neho (v pohode se to da).

Jinak co se tyce imigracniho, tak je obecne nejlepsi bezpecne nejbezproblemovejsi JFK, ale zalezi na terminalu a imigracnim urednikovi.

KKM - nepřihlášený host
26.07.2009 01:28
NY

Diky za pekny trip report, uplne me to naladilo na muj rijnovy trip do NYC (akce Aer Lingus KRK-JFK-KRK za 3500,- ).

PM - nepřihlášený host
26.07.2009 01:01
Každý jsme nějaký, a tak je to správné.

Jsem cvok, který k pobavení celé rodiny dokáže sledovat čtyřhodinové video, ve kterém letadla startují a přistávají. Podle syna musím prožívat "strašnej nervák" jak to dopadne, protože film vidím teprve po dvoustépadesáté až třísté. Podobné články vítám. A mé vyjádření k ceně letenky? Kdo umí, ten umí. Je správné radovat se ze života, jsme tu jen na chvíli a mnozí na velmi krátkou. Tak proč si vše neužít? Autorovi přeji "Mnoho šťastných kilometrů a šťastná přistání!"

Lubor - nepřihlášený host
22.07.2009 12:54
Článek se patří

Trip reporty na zde zmiňovaném serveru airliners.net sem podle mého také patří . Ano , jsou velmi čteny a mají smysl pro ty, které tom kolem letadel zajímá. Díky autorovi za článek. Na druhou stranu mne šokovala reakce jednoho kolegy typu : "Tý vole , socka , nemá na pořádnej tarif a ještě se pod to podepíše...!To já udělat, tak snad chodím měsíc kanálama". Velmi rychle jsme jej však umlčeli argumentem, že peníze se dají utrácet vhodněji než koupením první letenky co mi přijde z pohodlnosti pod nos...

DV - nepřihlášený host
22.07.2009 12:01
Autor autorum

Dekuji za vsechny reakce kladne a zaporne. Samozrejme mne nejvice tesi kladne reakce a u tech zapornych se zase aspon trochu pobavim. Vzdycky se najde nekdo, kdo ma rozdilny nazor, i kdyz to nemusi zrovna zesmesnovat. Chapu to, ze kdybych tento clanek poslal na uplne jine stranky, tak tam budou lidi psat, co je to za magora, ze pise o tom, ze nekam letel. Treba na nejakych internetovych strankach o autobusech zase nekdo pise zazitky o tom, jak jel busem z Ostravy do Prahy a muze nam to prijit legracni, ale jako nas konicek jsou letadla, tak nekoho zase bere neco jineho a proto jsou tyto stranky, kde se o nasem konicku bavime, divame na fotky a cteme novinky. Musim se priznat, ze uz dopredu jsem pocital s tim, ze o tomto letu chci napsat reportaz, tak jsem si zapisoval veskere podrobnosti a delal fotky, co by mohli byt zajimave ke clanku. Verte tomu, ze jich mam daleko vic, ale nejsem profi fotograf, takze jsem vybral opravdu jenom ty nejpovedenejsi. Tak to je asi vsehno co jsem chtel rict k teto diskuzi a memu clanku.
Tesim se dale na reakce :-)

Martas - nepřihlášený host
22.07.2009 10:08
Akcni letenky :)

Lidicky jestli chcete letat za akcni ceny - sledujte stranku akcniletenky.com sam jsem pres jejich typy naletal jiz pres uctihodnych 150.000 mil a nejdrazsi letenku jsem mel multi za 25 tisic -> PRG _ CDG _ YYZ _ MEX _ CDG _ PRG a to v letnim, tudiz v tom nejdrazsim moznem obdobi :) jinak clanek super, mam rad tyto tipy clanku, v duchu se uplne vidim, jak sedim v tom letadle take :)

to m. šrůta - nepřihlášený host
21.07.2009 23:14
od pk

nechápu co vás nutí psát takovou pičovinu , sám nejste chopen napsat nic ,ale plivat po všem kolem ... plevelíte diskuzi a je mi vás pane samolibý líto

Pavel - nepřihlášený host
21.07.2009 10:51
Některým udiveným...

Pro všechny, kteří nemohou přenést přes srdce, že autor "pouze" popsal svou cestu letadlem, doporučuji prozřít nad sekcí "trip reports" na Airliners.net, která je nejen velmi oblíbená, ale také velmi plná podobných příspěvků a lidé je rádi čtou. A autoři také "jenom" letěli letadlem. Létáme všichni, ale fotit, poznamenat si čísla letů a další detaily, a pak o tom ještě něco smysluplně napsat, to není zase až taková zanedbatelná maličkost. A pokud by ani to nestačilo, pak bych připomněl, že čtení žádného článku není povinné :-)

Michal Šrůta - nepřihlášený host
21.07.2009 10:04
Fantastické

Úžasný.
Autor letěl letadlem.
Já tomu prostě nemohu uvěřit.

Celkem 26 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace