Civilní letectví chystá přechod od magnetických směrů ke skutečným

  • 22.02.2022 08:00

Podle plánu předloženého Kanadou by Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) mohla již letos rozhodnout o přechodu civilního letectví ke skutečným geografickým směrům namísto magnetických. Přechod je možný ještě během této dekády.

Známým problémem stávajícího stavu je, že magnetický pól se neshoduje se zeměpisným, navíc driftuje, a to o asi 50 km za pět let, přičemž rychlost pohybu magnetického pólu se zrychluje. V polárních oblastech a místech magnetických anomálií může deklinace dosáhnout až 40°, což navigaci výrazně komplikuje. Zatímco dříve bylo zajištění navigace podle skutečných směrů prakticky nemožné, dnes to problém nepředstavuje.

Problematika se přitom netýká pouze polárních oblastí. Čtenáři si nejspíš vzpomenou, že v květnu 2012 se z vedlejší dráhy pražského letiště 13/31 stala dráha 12/30, a to právě v souvislosti se změnou magnetické deklinace a s tím související změnou magnetického směru dráhy. Hlavní dráha 06/24 zase byla do 29. dubna 1993 drahou 07/25. Vloni se dráhy 07/25 a 08/26 veřejného mezinárodního letiště Mnichovo Hradiště (LKMH) přeznačily na 06/24 a 05/23.

Zatímco v našich oblastech se rozhodně nejedná o problém, což ukazuje i mapa na obr. 1, o situaci v polárních oblastech to rozhodně neplatí. Problém se nejvíce týká Kanady, USA, Ruska a Brazílie.

Kanadská služba řízení letového provozu (ANSP), která je hlavním iniciátorem přechodu ke skutečným směrům, argumentuje tím, že používání magnetických směrů je přežitkem, který způsobuje dodatečné provozní ztráty a zatížení. Na základě kanadské iniciativy byla ustavena pracovní komise Aviation Heading Reference Transition Action Group (AHRTAG).

Největší obtíže vidí organizace v objemu práce spojené s koordinovaným celosvětovým přechodem na nový systém. To prosazuje Kanada. Alternativou by byl postupný přechod jednotlivých oblastí, což však vyvolává jiné problémy. Kromě změny veškeré dokumentace s přechodem souvisí přestavení radionavigačních prostředků, změna označení vzletových drah, atd.

Různý průběh deklinací ukazuje světový magnetický model (viz obrázek). Graf 2 WMM 2020.0 pak zeleně ukazuje oblasti, kde se již dnes létá podle skutečných směrů.


Fotografie k článku



Komentáře



Jen - nepřihlášený host (...14.232...)
22.02.2022 17:41

ono nejde ani tak o vzdalenost . ale krome ni o vzajemnou polohu a smer posunu.

konkretne v pripade cr cini posun magneticke deklinace cca sest minut / rok. takze velmi zjednodusene - 10 stupnu trva 100 let.

Sikkim (...30.163...)
22.02.2022 14:43
Moc zajímavé

Docela by mně zajímalo, když se před 10 ti lety přeznačovala dráha na LKPR 13-31 na 12-30, a ta hlavní před skoro 20ti lety ze 07-25 na 06-24, tak kdy bude opět přeznačení hlavní dráhy. Za 20 let se magnetický pól posunul minimálně podle článku o 500 km. Což už není málo... Ví o tomto tématu někdo více?

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace