Letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings podaly 26. srpna u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, jehož schválení by umožnilo společnostem odložit splatnost dluhů podle tzv. Lex Covid, a který omezuje právo věřitelů podat insolvenční návrh nebo zahájit exekuci. Soud této žádosti ve čtvrtek vyhověl. Ochrana je poskytnuta na tři měsíce s možností prodloužení ve zvláště odůvodněných případech. Společnost tím získá určitý čas a může se pokusit vyřešit své finanční problémy. Indikuje to rostoucí hospodářské potíže společnosti. Potvrzuje se také dlouhodobá neochota čínských akcionářů do společnosti dále investovat.
Smartwings získaly koncem července od státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) hodnocení, které je podmínkou pro získání úvěru se státní zárukou z programu Covid Plus. Rizika přitom byla oceněna stupněm „vysoce spekulativní“ a Smartwings tak jen těsně splnily podmínku pomoci. Smartwings usilují o zajištění úvěru ve výši asi 2 miliard Kč. Ani přes vyjednání vládních garancí však zatím skupina bankovní úvěry nezískala.
Součástí ujednání byl podle všeho předpoklad, že čínský spoluvlastník vloží do společnosti 600 milionů Kč. Spolumajitel společnosti a předseda představenstva Jiří Šimáně tehdy ujišťoval, že čínský vlastník 49,9 % podílu s tím souhlasí. Podle informací iDnes však na účty firmy z Číny nic nedorazilo. To nepřímo potvrzuje i Jiří Šimáně, který uvádí, že „čínská státní společnost o dění a situaci nejeví žádný zájem a jejich dosavadní ochota se blíží nule“. Pokud však čínské peníze nedorazí, zvýší to riziko úvěru a společnost by mohla ztratit svůj „vysoce spekulativní“ úvěrový rating, který ji kvalifikuje pro pomoc v rámci programu Covid Plus. Pokud by tedy čínský spoluvlastník svůj údajný závazek nesplnil, zásadně by to změnilo situaci.
Podle informací Hospodářských novin chystá čínská státní korporace CITIC odchod ze Smartwings a společnosti pomáhat nehodlá. Čínský akcionář bude zřejmě chtít svůj podíl prodat. Podle Jaroslava Tvrdíka, který je v Česku zástupcem CITIC, byla pořizovací cena podílu v roce 2015 miliarda korun. Hodnota podílu dnes bude pravděpodobně blízká nule.
Jiří Šimáně ve středu potvrdil, že společnosti Smartwings a ČSA pokračují dále v činnosti a doplnil: „Jednáme o všech dostupných možnostech financování, abychom zajistili provoz obou společností, a v průběhu celého procesu budeme úzce spolupracovat s našimi financujícími institucemi i dalšími zúčastněnými stranami“.
Podle zpráv v tisku jde o to, že Šimáně chce jako vklad uznat půjčku společnosti ve výši 600 mega z doby, kdy Čínani na aerolinky neměli žádný vliv. Doložil by 200 a po Číňanech chce 800. Těm se to nelíbí a navrhují, aby obě strany daly 500. To ale Šimáně nespíš nemá / není ochoten dodat. Tak že by luftjarda dokonal, co v aerolinkách kdysi úspěšně začal?
A není se co divit, jestliže původní předpoklad byl, že úvěry a granty budou na pár měsíců, a pak bude situace v normálu, tak teď už je evidentní, že to tak nebude. Aerolinkám za chvíli ty peníze dojdou, nebudou je mít z čeho splatit (tady bohužel nastoupí daňový poplatník), budou propouštět, vracet letadla (vlastní asi nebude kam prodat) a předpokládám, že mnohé problematičtější se léta nedožijí. A ty, které přežijí, budou úplně jiné. V takové situaci je pro banku fungující v komerčním režimu zbytečné riziko je úvěrovat, i když jsou tam garance.
Nutno zdůraznit, že "vysoce spekulativní" úvěrový rating teď dostávají všechny aerolinky automaticky.
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
To jsou ty čínské "investice" v ČR. Nic jiného jsem od nich ani nečekal.